اصفهان معمار | مرکز تخصصی آموزش های معماری اصفهان

Mario Botta

زندگینامه

از معماران مشهور سوئیسی و زاده سویس است. او اولین خانه خود را در سن ۱۶ سالگی طراحی نمود. این خانه برای دو خانوار در نظر گرفته شده بود و در Ticino ساخته شد. در حالیکه نظم و انضباط در این سازه ناجور بوده و مشکلاتی را دارا میباشد ارتباط ساختمان با سایتش ، جدا سازی فضای سرویس گیرنده و سرویس دهنده (از نظریات ویژه کان) ، عقب نشینی عمیق پنجره ها همه آغازهایی برای شکل گیری شیوه ماریو در طراحی بود.

ماریو بوتااو یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بود. آموزش دیده در رشته محاسبات ساختمان میباشد و استاد مدعو پلی تکنیک فدرال در لوزان.وی یکی از معماران برجسته سبک بین الملل است.همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹؛شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹از نکاتی است که درباره بوتا باید از آنان یاد نمود.

 

همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹ ؛ شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹از نکاتی است که درباره بوتا باید از آنان یاد نمود.

ویژگی های طرح های ماریو بوتا:

-دقت در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی

-توجه به سادگی در انتخاب الگو های معماری

-گرایش به فرم های هندسی

-تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا

-ایجاد فضای سایه روشن در کارها

-دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز

-تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارها

-او کار رسمی خود رادر سال ۱۹۷۰ در لوگانو آغاز نمود.ساختمانهای او اغلب آجری هستند در عین حالی که پهنه وسیعی از مصالح در کارهای او بکار گرفته میشود.هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید،توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد .

ماریو بوتا حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.

گرایش به فرم های هندسی:

گذشتگان همواره با بهره گیری از فرم های خالص هندسی مانند استوانه،مکعب و مثلث متساوی الضلاع نوعی تضاد با طبیعت را نشان می دادند و با بکارگیری مصالحی که هرگونه دخل و تصرف مالکانه و تضاد با آهنگ طبیعت را رد می کند حضورشان را در طبیعت دارای نشان کرده اند . اشکالی که به واسطه آنها می توان به شخصیت قدیمی چیزهای نو شکل بخشید که نشان گر زبان ترکیبی ماریو بوتا می باشد و در بیش از چهل پروژه ساختمانی طی سی سال آن را به خوبی اعمال کرده است.

 

ماریو بوتا ایجاد سایه و روشن در کارها:

 

اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می کند.

 

خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تأکید دارند.سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند.

 

سایه کنج شما را به درون فرا می خواند و از داخل منظره های بسیاری که از دیدن آنها محروم شده ایم توسط خطوط ساده دیوارها و ستون ها شکل می گیرد.

 

دعوت طبیعت به داخل ساختمان:

 

یکی از ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ،حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند وتبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.

 

ترسیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای که غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند تقویت می شود. این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.

 

آثار وی غالبا از مواد آجری استفاده می‌برد.

 

مهمترین آثار او:

 

۱۹۶۷ مرکز ملی تحقیقات جوی در بولدر، کلرادو (ایالات متحده)

 

۱۹۷۱ خانه‌های شخصی در کدنزو کدنزو (Cadenazo )۱۹۷۰-۷۱، ریوا سن ویتل (Riva San Vitale )۱۹۷۱-۷۳، لیگرنتو(Ligornetto )۱۹۷۵-۷۶، ستبیو Stabio )لا کسا رتندا، ۱۹۸۲)، مربیو سوپریوره Morbio Superiore )۱۹۸۴، دارو(Daro (۱۹۹۲

 

۱۹۸۷بانک استانی فریبورگئویسfribourgeoise، فریبورگFribourg (سوئیس)

 

۱۹۸۷ خانهٔ فرهنگ ,چمبری Chambéry (فرانسه)

 

۱۹۸۷ خانهٔ کتاب، تصویر و صدا فرآنکولرسایس میترراند François Mitterrand، ویللوربننVilleurbanne (فرانسه)

 

۱۹۸۸ لا بنکا دل گتردوLa Banca del Gotardo، لوگنو Lugano (سوئیس)

 

۱۹۹۴ کلیسای سنت جین‌باتیست د مگنو Saint Jean-Baptiste d Mogno، تسین Tessin (سوئیس)

 

۱۹۹۴ موزه هنر مدرن، سن فرانسیسکو (امریکا)

 

۱۹۹۵ کلیسای جامع معاد La Cathédrale de la Résurrection، اوری (فرانسه)

 

۱۹۹۶ کلیسای سنتا ماریا دگلی آنجلی، مونته تمروو Monte Tamaro (سوئیس) و موزه جین تینگولیJean Tinguely در بال

 

۱۹۹۸ سینگگ سیمبلیستا دانشگاه تل آویو (اسرایل)

 

۱۹۹۹ موزه بنیاد مارتین بدمر، کلگنی (سوئیس)

 

۲۰۰۰ کلیسای ازنو دی سروزا Azzano di Seravezza (ایتالیا)

 

۹۷۲-۷۷ مدرسه در مربیو اینفریرMorbio Inferiore، کنتن دود تسینcanton du Tessin (سوئیس)

 



  

 Design Builder
گرافیک در معماری
 Ecotect
V-ray
3D Max
RHINO
MAYA
Sketchup
Grasshopper
 Adobe Illustrator
AutoCad
 Revit
Prev
1391-05-02
1391-05-02
1390-07-16
1390-07-16
1390-07-16
1390-07-16
1390-07-16
1390-07-16
1391-05-02
1390-07-16
1393-04-01
Next

پیامک

جهت قرار گیری در لیست اطلاع رسانی پیامکی نام خود را به شماره  30009900002536 پیامک بزنید

آدرس و تلفن

  • آدرس: اصفهان، خیابان میر، بین چهارراه نظر و پل هوایی میر، کوچه شماره 16، پلاک 16
  • تلفن : 36674722-031
  • موبایل: 09133002536