اصفهان معمار | مرکز تخصصی آموزش های معماری اصفهان

سید ابوالحسن شمس‌آبادی

سید ابوالحسن آل‌رسول معروف به آیت‌الله شمس‌آبادی مازندرانی (۱۲۸۶ - ۱۸ فروردین۱۳۵۵) روحانی ایرانی بود.

شمس

زندگی‌نامه

سید ابوالحسن آل‌رسول فرزند آیت‌الله میرزا محمد ابراهیم موسوی شمس‌آبادی مازندرانی از روحانیون معاصر اصفهان و وکیل آیت‌الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی می‌باشد. ایشان داماد استاد العلماء آیت‌الله شیخ علی مشکوه سده‌ای (استاد امام خمینی) از مجتهدین بنام اصفهان می‌باشد که در مسجد سرپل محله خوزان خمینی شهر اقامه نماز می‌کرد. باجناغ ایشان آیت‌الله موسوی امام جماعت مسجد ملامحسن محله خوزان خمینی شهر می‌باشد. جد بزرگ وی سید محمد لاریجانی فرزند حاج سید عبدالله مازندرانی که دارای چهل فرزند و همه از اعیان و اشراف و مالکین مزرعه لاریجان بوده‌اند و او آخرین پسر او بوده و علاقه شدیدی به یادگیری علم داشته و حتی شب هفت پدرش به مطالعه معالم مشغول بوده برادر بزرگترش به وی تندی می‌کند که امشب وقت مطالعه نیست وقت تعارف با مردم است، او از این عتاب رنجیده و شبانه از محل حرکت و با پای پیاده به سمت تهران می‌آید و در تهران با میرزا شفیع صدراعظم فتحعلی شاه قاجار برخورد نموده و سؤال می‌کند که آقا سید محمد کجا بوده و کی آمده‌ای وی جریان را بیان می‌کند صدراعظم اصرار می‌کند بیا برگرد به محل و من همه‌گونه وسائل عزت تو را فراهم می‌کنم. قبول نمی‌کند می‌گوید کجا می‌خواهی بروی می‌گوید به خواست خدا به اصفهان خدمت آقا محمد بیدآبادی می‌روم تحصیل کنم صدراعظم می‌گوید من برای شما فکری کرده‌ام زمینی در اصفهان دارم به شما می‌بخشم و شما در عوض آن چهل ختم قرآن بخوانید برای پدرم. می‌گوید معلوم نیست عمر من وفا کند می‌گوید مانعی ندارد فرزندان شما بخوانند. پس قبول می‌کند.

دودستگی روحانیون

درگیری گروه‌های مذهبی در اصفهان ریشهٔ بسیار طولانی داشت، اما همزمان با سیاسی شدن جامعه و حوزه‌های علمیه این اختلاف بیشتر نمودار شد. یکی از مسائل مهم روحانیت اصفهان در تاریخ معاصر، اختلاف علما بود که در دو جناح بودند؛ عده‌ای طرفدار حاج آقا رحیم ارباب و دسته‌ای دیگر طرفدار آقایان مرتضی شمس اردکانی، سید محمدعلی موحد ابطحی و شمس‌آبادی بودند. این تضاد به ویژه بعد از کودتای ۲۸ مرداد بیشتر نمایان شد.

علمای حوزه علمیه اصفهان بیشتر متمایل به حوزه علمیه نجف بودند و تحت تأثیر آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی، در مسائل سیاسی کمتر دخالت می‌کردند؛ اما علمای حوزه علمیه نجف‌آباد به حوزه علمیه قم تمایل داشتند و تحت تأثیر اندیشه‌های روح‌الله خمینی و حسینعلی منتظری بودند. از بزرگان اصفهان؛ آیت‌الله شمس‌آبادی، آیت‌الله خادمی، شیخ علی قدیری کفرانی، شیخ عبدالجواد سدهی، آقای فیاضی و شیخ عباسعلی ادیب اعتقاد داشتند که نظرات آیت‌الله خوییاولی‌تر بر نظرات آیت‌الله خمینی است و تقلید از ایشان را سفارش می‌کردند.[

ربایش و قتل

آیت‌اللَّه شمس‌آبادی یک روز پس از بازگشت از سفر حج در سپیده دم ۱۸ فروردین ۱۳۵۵ خورشیدی درراهِ رفتن به مسجد جهت اقامه نماز جماعت، (بنا به گفته حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی، توسط گروه مهدی هاشمی) ربوده شد و به قتل رسید. جسد او بعدها در اطراف اصفهان در شهرستان درچه کشف شد و در آن محل مسجدی به نام او نامگذاری گردید. او در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شده است.[۳]

گفتنی است این گروه قصد ترور سه نفر دیگر را نیز داشتند: مهندس بحرینیان (ترور موفق در پانزدهم دی ۱۳۵۸)، حجت‌الاسلام مهدی فقیه ایمانی (ترور ناموفق در ۱۴ دی ۱۳۵۸ که منجر به جراحت در ناحیه گردن و فک شد)، و آیه اللهسید محمدعلی موحد ابطحی(ترور خنثی شد).



  

 Design Builder
گرافیک در معماری
 Ecotect
V-ray
3D Max
RHINO
MAYA
Sketchup
Grasshopper
 Adobe Illustrator
AutoCad
 Revit
Prev
1391-05-02
1391-05-02
1390-07-16
1390-07-16
1390-07-16
1390-07-16
1390-07-16
1390-07-16
1391-05-02
1390-07-16
1393-04-01
Next
شما اینجا هستید: Home مطالب علمی اصفهان شناسی مشاهیر اصفهان مشاهیر اصفهان سید ابوالحسن شمس‌آبادی

پیامک

جهت قرار گیری در لیست اطلاع رسانی پیامکی نام خود را به شماره  30009900002536 پیامک بزنید

آدرس و تلفن

  • آدرس: اصفهان، خیابان میر، بین چهارراه نظر و پل هوایی میر، کوچه شماره 16، پلاک 16
  • تلفن : 36674722-031
  • موبایل: 09133002536