کامران افشار نادری
- توضیحات
- دسته: معماران ایرانی
زندگینامه:
کامران افشارنادری متولد ۱۳۳۸ است.
او فارغالتحصیل رشته معماری از ایتالیا است که از سال ۱۹۸۶به فعالیتهای پژوهشی و حرفهای در ایتالیا و سپس در ایران اشتغال داشته است.
افشارنادری از سال ۱۳۷۲ به مدت ۷ سال در دانشگاه آزاد تدریس کرده و به مدت ۳ سال سمینارهای آزاد متدولوژی طراحی معماری را برگزار کرده است.
عضو هیئت مدیره موسسه معمارنشر، نگارش کتابهای نهادهای عمومی در شهرهای اسلامی و معماری ایران (با همکاری نصرالله کسرائیان) و چاپ حدود هشتاد مقاله در زمینههای نقد و تئوری معماری از جمله فعالیتهای او هستند.
از میان کارهای او میتوان به مدیریت پرژه سفارت ایران در برزیل، طرح و مدیریت پروژه دفاتر مرکزی کمپانی شل در تهران و مدیریت مطالعات مقدماتی پروژه سفارت ایتالیا در تهران اشاره کرد.
همچنین انجام پروژههای متعدد پژوهشی برای وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری تهران و تبریز و سازمان میراثفرهنگی کشور از دیگر کارهای افشار نادری به شمار میآیند.
این هنرمند معمار عقیده دارد:"معماری، انتظامی است با طبیعتی پیچیده که مباحث مختلف از فلسفه و جامعهشناسی تا ریاضیات و تکنولوژی در آن مطرح هستند.
معماری به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی عینی انسانها، مملو از عناصر و فضاهایی است که دارای معنای عمیق فرهنگی و القا کننده احساساتی بسیار قوی است.
معماری بحث طراحی فرم است و نیازمند آن است که بین تأثیرات لحظهای حسی و ادراک پایدار فضای هستی، تعادل برقرار کند.
معماری هنر به نظم آوردن فضا است".
برخی از پروژه های او:
نادر اردلان
- توضیحات
- دسته: معماران ایرانی
زندگینامه:
نادر اردلان در سال 1318 به دنیا آمد.
او معماری پرکار محقق و معلمی تواناست که در سن هفت سالگی همراه خانوادهاش به ایالات متحده امریکا سفر کرد.
اردلان 18 سال از زندگیاش را به تحصیل در امریکا گذرانده و کارش را با "اسکیدمور اونیگز مریل" در سانفرانسیکو آغاز کرد، در سال 1964 میلادی به ایران بازگشت و به دنبال آن موقعیتی را به عنوان ریاست بخش معماری شرکت نفت در میادین نفتی ایران پذیرفت.
او به همراه خانوادهاش به مسجد سلیمان رفت؛جایی که اولین چاههای نفت در خرابههای معابد زرتشتیان کشف شده بودند.
او در آنجا مدت 2 سال ساختمانهای زیادی را طراحی کرد.
نادر اردلان مقدار زیادی از آگاهی اکولوژیکی خود را در طی همکاری نزدیک با "یان مک هارگ" که کتاب طراحی با طبیعت را به رشته تحریر در آورده پرورش داده است.
تجربه او با اکولوژی به مدت چهار تا پنج سال، تجربه هیجان انگیزی بود که اداره محیط زیست به او و یان مک هارگ ماموریتی برای طراحی پارک محیطزیستی در تهران ماموریت داد.
از جمله تاثیرگذارترین معلمان او میتوان به "لویی کان"اشاره کرد که در سالهای تحصیل او "کان"برخی از مهمترین کارهایش را میساخت.
نادر اردلان بعد از مدتی با لویی کان کارش را شروع کرد این "کان" بود که توصیه نامههایی را با انتشارات دانشگاه شیکاگو نوشت که حس وحدانیت باید چاپ شود.
تفکرات کان درباره اعتدال و غیر اعتدال به خصوص تا زمانی که به کارش در ایالات متحده و هند و بنگلادش مربوط بود، اثر شدید و مهمی در تفکر طراحی نادر اردلان داشت و تاثیر غیر اعتدال بود که او آن را در فرهنگ ایرانی و طی مطالعه اجمالی موسیقی - صنایع -ادبیات - شعر - طراحی باغ- و در نهایت معماری گذشته ایران کشف کرد.
محیطهای بسیار گرم و خشک و نیمه مرطوب بود که سر آغاز اندیشیدن اردلان درباره معماری سازگار با محیط شد.
او به زودی نارسایی تحصیلات امریکایی خود را یافت که برای به عهده گرفتن طراحی مناسب با فرهنگ آماده نساخته بود.
در آن زمان "رومن گیرشمن"باستانشناس بزرگ فرانسوی در خرابههای معابد آتش زرتشتیان مشغول حفاری بود و اساسا روی ساختمانها وسایتهای هخامنشیان و ساسانیان کار میکرد نادر اردلان در انتها و در ترسیم پلانهای بعضی از بافتها به "گیرشمن" کمک کرد.
البته بعدها کمکهای شایان نادر اردلان در طراحی موزه هنرهای معاصر تهران به کامران دیبا را نمیتوان از خاطر برد.
او هرگز به مطالعه معماری ایران در یک دوره تاریخی مبادرت نکرد. او به سرتاسر این چشمانداز علاقمند بود او از غارهای خطی شمال ایران تا مارلیک (قرن نهم تا هفتم قبل از میلاد) شروع کرد و به بقایای خارقالعادهای در اصفهان و کاشان دوره اسلامی رسید و بعد از آن دوره قاجار و به ویژه ساختمانهایی که مادر بزرگ او در آنها زندگی میکرد و آنجا بزرگ شده بود، را مورد مطالعه قرار داد.
در سالهای 1970 میلادی بود که او در دانشگاه تهران تدریس میکرد و در آن سال بود که به فکر راه انداختن چند کنفرانس بینالمللی افتاد او در سال 1970 اولین کنگره بینالمللی معماران در ایران و در اصفهان را با کمک چند نفر از دوستانش در حرفه معماری و همکاری وزارت مسکن و شهرسازی ایران شکل داد.
مهمانان این کنفرانس شامل لویی کان- پال رودولف- باک مینستر فولر - و جمعی از مغزهای عالی بودند که اردلان آنها را به مشارکت دعوت کرد.
موضوع کنفرانس نمایش امکان بالقوه تقابل خلاق بین سنت و تکنولوژی بود؛ اما تلاشهای بی پایان نادر اردلان چهار سال بعد در پرسپولیس هم ادامه داشت و او چنین گردهمایی را در شهر پارسه برپا کرد.
ماندالا در سال 1972 برای انجام سبک معماری بر اساس موضوعات و تحقیقاتی که او با آن مرتبط بود، شکل گرفت.
ماندالا از این رو انتخاب شد که ایده کلمه یکپارچه کردن دوباره اجزا با کل بود. اردلان در این باره چنین میگوید: "جامعهای را تصور میکردیم که تاریخ افکار و معماری آن گسسته شده بود و باید دوباره در یک سنتز جدید گذاشته میشد.
در گسترش این ایده سنتزهای هماهنگ سنت و تکنو لوژی، هم از طریق انتشارات و هم کار ساختمانی در حال ایجاد یک همکاری خاص برای آن زمان بودیم".
برخی از آثار این معمار :
برج قرارگاه Damaq
محسن میرحیدر
- توضیحات
- دسته: معماران ایرانی
زندگینامه:
مهندس سید محسن میرحیدر متولد سال ۱۳۱۵ کرمانشاه است.
او فوق لیسانس معماری را از دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۳ شمسی دریافت کرده و داراى درجه ph.M در برنامهریزى و طراحى شهرى از مؤسسه معمارى لندن (A-A) در سال ۱۳۵۰شمسی است.
تدریس اقتصاد شهرى براى دوره دکتراى شهرسازى دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران ۵۳ - ۵۲، تدریس اقتصاد شهرى و منطقهاى براى دوره کارشناسى دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ۵۳ -۵۰ ، طراح معمارى و مسئول پروژه در مهندسین مشاور امیرنصرت منقح، یوسف شریعت زاده وهمکاری۵۰ - ۳۸ ، عضو هیأت مدیره و قائم مقام مدیرعامل "مهندسین مشاور بنیان" ۶۰ - ۵۰ ، مدیرعامل "مهندسین مشاور پیرراز" از سال۶۲ ، عضو هیأت داوران پروژه دیپلم رشته شهرسازى و برنامه ریزى مؤسسه معمارى لندن ۱۹۷۱ - ۱۹۷۰، عضو مؤسسه معمارى لندن (A-A) از سال۱۹۷۰، عضو هیأت داوران براى انتخاب بهترین طرح بیمارستانى (جایزه آبادى) ، عضو کمیته عالى بررسى طرحهاى جامع دانشگاهها و برنامهریزى فضاهاى آموزشى وزارت فرهنگ و آموزش عالى در سال۷۱، عضو شوراى گروه معمارى جامعه مهندسان مشاور ایران ۷۲ - ۷۰ ، عضو شوراى برنامه ریزى و هماهنگى جامعه مهندسان مشاور ایران ۷۴ - ۷۲، عضو کمیته عالى و تخصصى تدوین مقررات ملى ساختمان ۷۳ - ۷۱، عضو کمیته بررسى و اصلاح نظام فنى و اجرایى طرحهاى عمرانى کشور ۷۳ - ۷۲، عضو کمیته بررسى و تنظیم آیین نامه اجرایى قانون نظام مهندسى کشور در سال۷۵ ، عضو هیأت مؤسسین انجمن صنفى مهندسان مشاور معمار و شهرساز ۷۵، عضو اولین هیأت مدیره کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران ۷۷ - ۷۵، عضو انجمن صنفى مدیران فنى و اجرایى از جمله فعالیتهای این هنرمند معمار به شمار میآیند.
او همچنین مدیریت و سرپرستى پروژههایى چون "کاخ جوانان"، "سینما صحرا"، "ساختمانهاى اولیه دانشگاه کرمان"، "چاپخانه اسکناس بانک مرکزى"، "بیمارستان آموزشى کرمان"، "پروژه اجلاس سران کشورهاى اسلامى"، "کتابخانه ملى ایران"، "مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسى وزارت امورخارجه" را بر عهده داشته است.
برخی از پروژه های این معمار :
محمد قهوه ای
- توضیحات
- دسته: معماران ایرانی
زندگینامه:
محمد قهوه ای متولد سال ۱۳۲۰ فوق لیسانس معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل سال ۱۳۴۸ است. وی فعالیت حرفه ای را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد. وی تاثیرات ژرفی در شهر زادگاهش همدان گذاشت. مدرسه آمنه، دبیرستان حجازی و صدها بنای مسکونی در شهر همدان از یادگارهای او هستند. او مدرس معماری در دانشگاه آزاد همدان بود و شاگردانی درخور را به معماری ایران تقدیم کرد.زنده یاد مهندس محمد قهوه ای در حالی به سال ۱۳۸۷ دار فانی را وداع گفت که با حضوری بالغ بر ۴۰ سال در عرصه معماری در شهر همدان، دهها اثر کم نظیر در این شهر از او به یادگار مانده است؛ وی غالبا به عنوان معماری که توانست هویتی متعالی را در آثار خود با ترکیب نگاه اصیل ایرانی و نیز نوگرایی معماری روز جهان رقم زند یاد می شود:
"معماری گذشته بخشی از وجود ماست؛ نمیتوانیم انکارش کنیم . من تقلید از معماری قدیم را نادرست میدانم ، ولی برداشت مبتکرانه از آن درست است، کما اینکه بسیاری از معماران مشهور جهان از قوس و بالکن ایرانی استفاده کرده اند. همین امروز هم که میخواهم طرحی تهیه کنم، چند کتاب معماری ایرانی را ورق میزنم و ایده میگیرم...".
طی مراسم بزرگداشت وی به سال ۱۳۸۸، اعلام شد در جهت تقدیر از وی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی که خود از اساتید آن بود، با تایید ریاست این دانشگاه، به نام وی نامگذاری شد. همچنین قرار است به زودی خیابانی نیز در همدان به نام مرحوم محمد قهوه ای نامگذاری شود. زندگی حرفه ای زنده یاد قهوه ای الگویی بی نظیر در توان یک معمار در تاثیر گزاری بر رویکرد متعالی در معماری یک شهر است.