استاد محمدکریم پیرنیا
- توضیحات
- دسته: معماران ایرانی
زندگینامه:
محمد کریم پیرنیا در سال 1299 به دنیا آمد.او دوران دبستان و دبیرستان را در شهر یزد گذراند و در دوره ابتدایی نخست در دبستان "اسلام" و سپس در مدرسهای دولتی به نام مدرسه" نمره دو" تحصیل کرد و تحصیلات
دوره دبیرستان را در دبیرستان ایرانشهر گذراند.
او سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه به تهران آمد؛ اما بعد از مدتی رشته ادبیات را رها کرد و در نخستین کنکور دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرد و قبول شد.
او در این دوره همکلاسی افرادی همچون مهندس سیحون، مهندس صانعی، مهندس دولت آبادی، مهندس کریمان و مهندس ریاضی بود که امروز به عنوان چهرهای شناخته شدهای در این عرصه از آنها سخن رفته است.
در آن زمان در دانشکده هنرهای زیبا توجه چندانی به معماری ایرانی نمیشد و بیشتر گرایش به سمت معماری غربی بود و از نمونه بناهای یونانی و سایر آثار اروپایی برای تمرینهای درسی استفاده میشد.
این موضوع چنان که پیرنیا در گفتههایش بر آن تاکید کرده، موجب رضایت خاطر او قرار نگرفت و سرانجام دانشکده هنرهای زیبا بدون آن که تحصیلات خود را به اتمام برساند، ترک کرد و به بررسی و تحقیقات فردی خویش متکی شد.
پیرنیا خود در این باره گفته است:" علاقمندی من به معماری ایران از دوران کودکی شروع شد.هنگامی که به دانشکده وارد شدم نیز نظرم همین بود.
در دانشکده رسم بر این بود که "اردهای" یونانی را کپی کنیم. تنها کسی که آنها را نکشید من بودم. برای نمونه، تمرین دیگر طراحی پاسیو و ایوان بود که من آنها را با قوس تیزه دار"آژیو" کشیدم که نمره اول شد.
بعدها که با کمال تاسف مشاهده کردم این نوع کارها را در دانشکده مسخره میکنند از آنجا دل بریدم و به کارهای مورد علاقه خود پرداختم".
دنباله خود باختگیهایی که از زمان قاجار آغاز شده بود و در زمان ناصرالدین شاه به حد اعلای خود رسیده بود، در دانشکده به شدت به چشم میخورد، به نحوی که از هر چیزی که ایرانی بود به شدت پرهیز میکردند؛ حتی طرح خانه ایرانی و... .
پیرنیا در این مسیر تلاش کرد تا با بررسی بناها و گفتگو با معماران و استادکاران قدیمی برخی از ویژگیها و اصول معماری ایرانی را مورد شناسایی قرار دهد و به تدریج حاصل برخی از آنها را طی مقالاتی که تدوین کرد، در اختیار عموم قرار داد.
خودش گفته است:" من سال اول دانشکدهام را با چهار پروژه تمام کردم که همه آنها نمره اول شد و مدال گرفت. تقریبا نیمی از سال بیکار بودم و بعد هم که دیدم در آنجا خبری نیست به دنبال پیرمردهایی که خوشبختانه آن موقع زنده بودند و از آنها بسیار آموختم".
او از سال 1344 تا مدتی پیش از انقلاب به عنوان معاون فنی سازمان حفاظت آثار باستانی در زمینه ترمیم، تعمیر و احیای بناها و آثار باستانی فعالیت کرد و مدتی در دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه شهید بهشتی به تدریس معماری ایرانی مشغول بود.
با توجه به کمبود اسناد و متون مربوط به معماری ایران در دهههای پنجاه و شصت هجری شمسی، حاصل تلاشها و بررسیهای استاد پیرنیا بسیار ارزشمند و سودمند بود و ایشان به درستی موفق شد دیدگاهی مثبت و ارزنده نسبت به معماری ایرانی پدید آورد.
پیرنیا علاوه بر اطلاعات بسیار سودمند و ارزشمندی که در حوزه معماری ایرانی تألیف و فراهم کرده بود، به صورت خاص در سه مورد نکاتی و مباحثی را طرح کرد.
او شمار فراوانی از واژههای کهن و قدیمی در زمینه معماری را گردآوری کرد.
موضوع دیگری که او مورد توجه قرار داد، سبکشناسی معماری ایرانی است.
این معمار، 6 سبک در معماری ایرانی از دوران باستان تا دوران قاجار را دسته بندی کرد که عبارت از سبک پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری، اصفهانی است.
اما موضوع سوم در تحقیقیات ایشان اشاره به اصول معماری ایرانی است.
او در گفتوگوهایی عنوان کرده است:"معتقد بودم که نباید در معماری ادا درآورد. خیلی جاها گفتهام که برای معماری ایرانی و یا اسلامی، ادای معماری زمان صفوی را درآوردن غلط است.
همیشه معماران ما از پیشرفتهترین فن (تکنیک) زمان بدون تعصب اینکه از کجا آمده است بهره بردهاند. به همین دلیل است که معماری شیوه رازی از زمان سلجوقی با شیوه اصفهانی از زمان صفوی متفاوت هستند.
تا وقتی که زمان خود باختگی شروع شد و پیوندمان با هنر خودمان گسسته شد. در هر حال باید منطق معماری گذشته را نگاه داریم".
احیای سر در باغ فین، تعمیر مسجد جامع ورامین، مرمت سر در شاه عبدالعظیم، احیای "مسجد کبود" تبریز و "باغ دولت آباد" یزد، بازسازی مسجد فهرج و ایوان "سید رکن الدین" یزد از جمله کارهایی است که در کارنامه پربار پیرنیا میتوان به آن اشاره کرد.
علاوه بر معماری که حوزه تخصصی پیرنیا محسوب میشد، او در ادبیات، نقاشی، خوشنویسی و موسیقی نیز دستی داشت و نظریه معروفش درباره "چهار اصل مشترک هنرهای ایرانی ـ اسلامی" نیز از همین آشنایی با دنیای متنوع فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی، نشأت میگرفت.
او همچنین به زبانهای عربی و عبری احاطه داشت و زبان فارسی پهلوی را به خوبی میدانست و با خط میخی نیز آشنا بود.
پیرنیا سرانجام 9 شهریور 1376 پس از یک دوره بیماری طولانی درگذشت و در دانشکده معماری دانشگاه یزد به خاک سپرده شد.
فهرست کتب
۱- راه و رباط، افسر کرامتالله، تهران، انتشارات سازمان ملی حفاظت آثار باستانی، ۱۳۵۲، چاپ دوم، سازمان میراث فرهنگی، انتشارات آرمین، ۱۳۷۰
۲- شیوههای معماری ایران، تدوین غلامحسین معماریان، تهران، نشر هنر اسلامی، ۱۳۸۱
۳- گنبد در معماری ایران، گردآوری زهره بزرگمهری، مجله اثر، شماره ۲۰، ۱۳۷۰
۴- آشنایی با معماری اسلامی ایران، تدوین غلامحسین معماریان، تهران، دانشگاه علم و صنعت، ۱۳۷۱
۵- کتاب هنر دبیرستان، بخش معماری
۶- هندسه در معماری، گردآوری زهره بزرگمهری، تهران، سازمان میراث فرهنگی، چاپ دوم ۱۳۷۱
فهرست مقالات، سخنرانیها و مصاحبهها
۱- «سبکشناسی معماری ایران»، باستانشناسی و هنر ایران، شماره ۱، ۱۳۴۷، ص ۵۴ـ۴۳
۲- «بیماری بلوار» هنر و مردم، سال ۶، شماره ۶۹، ۱۳۴۷، ص ۴۳ـ۳۹
۳- «بازار ایران»، باستانشناسی و هنر ایران، شماره ۳، ۱۳۴۸، ص ۶۰ـ۵۵
۴- «درگاه و کتبیه آستان حضرت عبدالعظیم» باستانشناسی و هنر ایران، شماره دوم، بهار ۱۳۴۸
۵- «مسجد جامع فهرج»، باستانشناسی و هنر ایران، شماره ۵، ۱۳۴۹، ص ۱۳ـ۲
۶- «تویزه، قوس، دور» هنر و معماری، شماره ۸، ۱۳۴۹، ص ۱۶ـ۹
۷- «طاق و گنبد» هنر و معماری، شماره ۱۱ـ۱۰، ۱۳۵۰، ص ۴۰ـ۳۱
۸- «مروری بر کتاب نظری اجمالی بر شهرنشینی و شهرسازی در ایران»، مجلة اثر. شماره ۱، ۱۳۵۹
۹- «خیز و اندام گنبدهای ایران»، هنر و معماری، شماره ۱۱ـ۱۰، ۱۳۵۰، ص ۷۴ـ۶۷
۱۰- «بادگیر و خیشخان» هنر و معماری، شماره ۱۱ـ۱۰، ۱۳۵۰، ص ۳۰ـ۱۹.
۱۱- «پاسداری از یادگارهای ایران باستان»، هنر و معماری، شماره ۱۷، ۱۳۵۲، ص ۶۰ـ۵۴
۱۲- «ارمغانهای ایران به جهان معماری، گنبد»، هنر و مردم، سال ۱۲، شماره ۱۳۷ـ۱۳۶، ۱۳۵۲، ص ۷ـ۲
۱۳- «بناهای تاریخی هر کشور در حکم شناسنامههای فرهنگی است» هنر و معماری، سال ۵، شماره ۱۷، ۱۳۵۲، ص ۵۵
۱۴- «خانههای خدا در ایران زمین»، هنر و مردم، سال ۱۳، شماره ۱۴۹، ۱۳۵۳، ص ۸ـ۲
۱۵- «ارمغانهای ایران به جهان معماری، جناغ و کلیل»، هنر و مردم، سال ۱۲، شماره ۱۴، ۱۳۵۴، ص ۶ـ۲.
۱۶- «ارمغانهای ایران به جهان معماری، پادیاب»، هنر و مردم، سال ۱۲، شماره ۱۳۹، ۱۳۵۳، ص ۳۱ـ۲۵
۱۷- «سبک آذری»، فرهنگ معماری ایران، شماره ۱، ۱۳۵۴، ص ۵۵
۱۸- «مردمواری در معماری ایران»، فرهنگ و زندگی، شماره ۲۴، ۱۳۵۵، ص ۶۵ـ۶۲
۱۹- «خواب آلودگان به شیوههای معماری ایران نام بیگانه مینهند»، هفت هنر، شماره ۲۳، ۱۳۵۵، ص ۵۳ـ۴۶
۲۰- «معماری مساجد ایران، راهی به سی ملکوت»، فصلنامه هنر شماره ۳، ۱۳۶۲، ص ۱۵۱ـ۱۳۶
۲۱- «شرایط اقلیمی کویر و مسائل مربوط به بناهای خشتی»، معماری ایران، گردآوری آسیه جوادی، تهران، انتشارات مجرد، ۱۳۶۳، ص ۸۹۴ـ۸۸۹
۲۲- «مساجد»، معماری ایران دوره اسلامی، گردآوری محمدیوسف کیانی، تهران، نشر جهاد دانشگاهی، ۱۳۳۶، ص ۲۲ـ۱
۲۳- «معماری ایران»، مجموعه سخنرانیهای کرمان، ۱۳۵۰، ص ۳۴ـ۱۷
۲۴- «استاد محمدکریم پیرنیا و اصول معماری سنتی ایران»، تهران، کیهان فرهنگی، ۱۳۶۴، سال دوم، ص ۱۳ـ۳
۲۵- «در و پنجره در معماری ایران»، باستانشناسی و هنر ایران، شماره دوم، بهار ۱۳۴۸، ص ۸۱ـ۷۵
۲۶- «پای صحبت استاد مهندس پیرنیا»، تهران، کیهان علمی، ۱۳۷۳، سال ششم، شمارة ۸، ص ۴۰ـ
ایرج اعتصام
- توضیحات
- دسته: معماران ایرانی
متولد 1309 گرگان
سوابق تحصیلی:
اخذ مدرك دكترای معماری از دانشگاه فلورانس 1339
كارشناس ارشد طرح ریزی منطقه ای سازمان ملل متحد از 1350
عضو كانون كارشناسان رسمی دادگستری از 1352
عناوین و سمت ها:همكاری با مهندسین مشاور نقش جهان پارس از 1373
موسس و مدیرعامل موسسه اعتصام و همكاران از 1376
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
عضو فدراسیون بین المللی مسكن و طرح ریزی، لاهه، هلند
عضو انجمن بین المللی علوم مسكن، میامی، فلوریدا
عضو جامعه بین المللی اكیس تیكس، آتن، یونان
عضو انجمن بین المللی مطالعات محیط های سنتی، بركلی، آمریكا
عضو انجمن معماران و انجمن شهرسازان آمریكا
عضو هیات امناء انجمن مفاخر معماری ایران
مشاغل و مسئولیت هادانشیار دانشگاه ملی ایران 1343-1339
دانشیار دانشگاه تهران 1346-1340
رئیس دفتر فنی دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران 1347-1342
موسس و مدیرعامل مهندسین مشاور امكو 1346-1343
استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران 1357-1346 و 1379-1368
مشاور عالی و محقق برای مهندسین مشاور امكو و موسسه بین المللی دوكسیادیس 1346-1353
مدیر گروه آموزشی شهرسازی دانشگاه تهران 50-1348 و 53-1351 و 78-1376
عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران 1351-1348 و 1376-1374
معاون دانشكده هنرهای زیبا 1353-1351
مدرس طرح ریزی شهری و منطقه ای در دانشگاه اشتتین لهستان 1350
عضو شورای دانشگاه تهران 1353-1351
استاد مدعو در دانشگاه واشنگتن در سیاتل 1351 و 1360-1358
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مهندسین مشاور امكو 1357-1353
محقق مركز مطالعات شهری دانشگاه كالیفرنیا در بركلی 1358-1357
موسس و مدیرعامل مهندسین مشاور فوروم اینترنشنال، سیاتل، لس آنجلس 1368-1359
عضو شورای تحصیلات تكمیلی دانشگاه تهران 1375-1370
سرپرست تحصیلات تكمیلی دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران 1375-1370
مدرس دانشگاه بركلی آمریكا 1379-1378
فعالیت ها: مدیریت و طراحی پروژه های:مجموعه شاه چراغ (ع)، شیراز
پردیسه دانشگاه سیستان و بلوچستان
پارك، تهران / شهر جدید لتیان، تهران
مجموعه های جهانگردی محلات، سرعین اردبیل، لاهیجان
طرح منطقه ای و توریستی كرانه های دریای خزر
طرح جامع شیراز، كازرون، زنجان، ساری، گرگان
طرح اولیه مجموعه سن تروپه، جنوب فرانسه
مجموعه های مسكونی و خانه های ویلایی در سیاتل، سن خوزه، سن فرانسیسكو، لی آنجلس، آمریكا
مجموعه هفت بلوك اداری در بل ویو ، واشنگتن
مجموعه ساختمانی حجاج در مدینه منوره، عربستان سعودی
بازسازی محل اقامت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل - نیویورك
و ده ها مجموعه مسكونی و اداری
سخنران مدعو در سمینارهای داخل و خارج از كشور 1384-1348
آثار تالیفی:ترجمه كتاب عقاب دو سر، از گذشته تا آینده اسكان بشر اثر كنستانتین دكسپادیس، انتشارات مولین جم 1377
ترجمه كتاب معماری اسلامی، فرم، عملكرد و معنی اثر رابرت هیلن براند، انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری شهرداری تهران 1377
مقالات متعدد در مجلات تخصصی داخلی و خارجی
كتاب معماری معاصر ایران و جهان در دست تدوین
محمدرضا جودت
- توضیحات
- دسته: معماران ایرانی
زندگینامه:
محمدرضا جودت متولد سال 1318 اردبیل است.
او در سال 1340 در دانشکده هنرهای زیبا رشته نقاشی را ناتمام رها کرده و وارد رشته معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) شد.
مهندس جودت، معلم یک نسل از معماران ایران است.
او در کارنامه خود 7 جلد کتاب در سری مجموعه مقالههای معماری و شهرسازی با عنوانهای:"تومعماری را ترسیم میکنی و لی من آن را میسازم"، "معماری
دیکانستراکشن، معماری و دیکانستراکتیویست"، "نومدرنها کجایند؟"، "معماری قدیم و جدید ژاپن"، "ده پرسش از 8 معمار"، "شش مفهوم در معماری معاصر"، "هنر معماری فضا در عصر الکترونیک"دارد.
جودت از موسسان و مدیران تالار قندریزان (ایران)، عضو هیات علمی دانشگاه معماری دانشگاه شهید بهشتی، از موسسان و مدیران و مهندسین مشاور شهربد و از موسسان و مدیران مهندسین مشاور محمدرضا جودت و همکاران، مجله معماری و شهرسازی 1374 تا 79 ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه معماری ایران بوده است.
محمدامین میرفندرسکی
- توضیحات
- دسته: معماران ایرانی
زندگینامه:
محمد امین میرفندرسکی متولد 1310 گرگان است.
او دکترای معماری و شهرسازی را از دانشکده معماری دانشگاه دولتی فلورانس ایتالیا در سال 1341 اخذ کرد و تا سال 1342 استاد یار داوطلب در داشگاه معماری فلورانس بود.
او سرپرست دانشکده هنرهای زیبای تهران و استاد مدعو دانشگاه معماری کمبریج انگلستان بوده است.
میرفندرسکی سیستم قدیمی آموزش هنر معماری را که از سال 1319 تا 1348 ادامه داشت، متحول کرد و سیستم آموزشی جدیدی را در این هنر بنیان گذاشت.
میر فندرسکی با تسلط به تئوری و تاریخ هنر و معماری، توسعه اندیشه هنری درنظام آموزش را پایه ریزی کرد.
وی مطالعات و تالیفات گسترده و متعدد در زمینههای تاریخ عمومی ایران، تاریخ هنر، تاریخ معماری و هنرهای تصویری داشته است که از آن میان میتوان به چاپ مجموعه شش جلدی در مورد مرکز تاریخی اصفهان ، کاشی در معماری ایران و باغ ایرانی را نام برد.
از دیگر کارهای محمدامین میرفندرسکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- استادیار و دانشیار دانشکده هنرهای زیبا - دانشگاه تهران (56-1342)
- رئیس دانشکده هنرهای زیبا - دانشگاه تهران (50-1347)
- استاد مدعودانشکده معماری کمبریج انگلستان (68-1361)
- بنیانگذار اندیشه نو در آموزش هنر و معماری و ایجاد هم پیوندی بین آموزش معماری، هنرهای تصویری و نمایشی و موسیقی و... .
این هنرمند معمار در آستانه چهلمین سالگرد تحول دانشکده هنرهای زیبا صبح روز چهارشنبه 20 خرداد بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان ایرانمهر تهران از دنیا رفت و با حضور اندک معماران ایرانی 23 خرداد ماه از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
این معمار گرگانی بیش از 40 سال تلاش کرد تا بتواند اندک تغییر و تحولی هم در آثار ساخته شده، هم در تفکر اساتید و هم در سیستم آموزشی رشته معماری در دانشگاههای ایران ایجاد کند.
او "مرد معماری و مرمت ایران" لقب گرفته بود.